Hyvä blogin nimi | Näin valitset

Oletko perustamassa blogia ja nyt mietit sille hyvää nimeä? Blogin nimeäminen on yksi tärkeimmistä vaiheista blogin perustamisessa, sillä hyvä blogin nimi huokuttelee lukijoita. Huono nimi blogille ei tarkoita, että se karkottaisi lukijoita, vaan se saattaa estää heitä löytämästä blogisi. Tässä muutama vinkki, kuinka valita hyvä nimi blogille.

Hyvä blogin nimi kuvaa sisältöä

Blogin nimeäminen on oikeastaan helppoa, ainakin jos tiedät, mistä haluat kirjoittaa. Jos perustat sisustusblogin, aiheita nimeen saat sisustussanastosta. Jos taaskin perustat ruokablogin, ruoka- ja ruoanlaittosanasto tarjoavat vaihtoehtoja. Esimerkiksi ruokablogia ei kannata nimetä tohinaksi ja turinaksi, jos mielii saada blogiin ruoasta ja ruoanlaitosta kiinnostuneita. Valitse mielummin nimi, joka kertoo, mitä blogi pitää sisällään. Siksi esimerkiksi kiehu ja porina voisi olla hyvä nimi.

Blogin nimeäminen kirjoittajan mukaan

Vältä ainakin nimiä, jotka eivät kerro blogista yhtään mitään. Kyllä, tähän lukeutuvat myös Instagram- ja Pinterest-nimimerkit. Somekanavien nimimerkit ovat useimmiten helposti vaihdettavissa myöhemminkin. Sen sijaan blogin nimen vaihtamisesta voi koitua paljon vaivaa ja harmia. Vaihto aiheuttaa muun muassa sen, että kaikki aikaisemmat linkit blogiisi mitätöityvät. Toisin sanoen kaikki someohjaukset ja ulkopuoliset linkitykset blogiin vanhentuvat.

Jos sinulla on jo paljon seuraajia Instagramissa nimimerkillä 2hot2handle, blogin nimeäminen nimimerkin mukaan voi olla hyväkin idea – mikäli nimimerkki sopii blogin sisältöön. Yhtenäinen nimeäminen voi auttaa lukijoitasi tunnistamaan blogisi sekä löytämään blogiin. Myös yhtenäinen ilme auttaa tunnistettavuudessa. Tämä kanavien rajat ylittävä yhtenäisyyden kokeminen on nimeltään omnichannel.

Valitse blogille nimi, joka kestää aikaa

Vaikka blogi ei olisi vielä valmis, mielessäsi saattaa olla jo nimiehdotuksia. Ennen kuin päätät nimen, mieti, miltä sinusta tuntuisi kertoa muille blogistasi? Jos poskillesi nousee puna jo ennen blogin nimen ääneen lausumista, hylkää se. Vaikka tykkäisit nimestä shinjishinju juuri nyt, se ei välttämättä tunnu omalta enää vuoden päästä.

Valise aina nimi, jonka osaat lausua. Acknowledgements of agnostic excellence saattaa näyttää hienolta blogin bannerissa, mutta osaavatko lukijasi kirjoittaa sitä? Entä osaatko tavata sen niille, jotka haluaisivat vierailla blogissasi? Muista, että englanninkielinen nimi ei tee blogistasi automaattisesti hienompaa tai kansainvälistä. Englanninkielisellä blogin nimellä sen sijaan kilpailet Google-hakunäkyvyydestä useampien sivujen kanssa kuin suomenkielisellä nimellä.

Hyvä blogin nimi erottuu

Hyvin nimetty blogi paitsi kestää aikaa myös erottuu joukosta ja jää mieleen. Erottuminen tarkoittaa myös sitä, että hakukone löytää blogisi. Uniikki blogin nimi ei kilpaile hakukonenäkyvyydestä, kun taas ice eyes baby -tyyppiset nimet jäävät helposti muun massan jalkoihin. Liian omaperäinen blogin nimi saattaa kuitenkin olla vaikea muistaa, mikä voi estää lukijoitasi löytämästä blogiisi.

Miksi blogini nimi on Essi Josefina?

Apua, olenko noudattanut omia ohjeitani? Vastaus on kyllä ja en. Blogini ei keskity yhteen aiheeseen – se ei ole kirjablogi tai lifestyle-blogi – vaan se kokoaa yhteen paikkaan kaikki kirjoitukseni. Se on kotipesä, jonne voin ohjata kirjoittamisesta, kielestä ja somesta kiinnostuneita. 

Miksi sitten valitsin nimen Essi Josefina enkä Essi Pulkkinen? Parhaassa tapauksessa blogin nimeä (ja url-osoitetta) ei tarvitse koskaan vaihtaa. En laittanut sivuilleni enkä blogiini nimeä Essi Pulkkinen, sillä tiesin, että nimi tulisi muuttumaan parin vuoden sisällä – Aholaksi. Sen sijaan ensimmäinen nimeni Essi ja toinen nimeni Josefina tulevat pysymään.

Huomioi ainakin nämä, kun mietit nimeä blogillesi

  1. Mitä aihetta tai aiheita blogi käsittelee? Hyvä nimi usein liittyy blogin aihepiiriin tai kirjoittajaan.
  2. Miltä sinusta tuntuisi kertoa blogistasi muille? Hylkää nimi, jota nolostelet.
  3. Onko blogisi nimi erottuva ja mieleenpainuva? Uniikki nimi erottuu edukseen myös Googlen hakutuloksissa.

Kirjoittaja on oululainen copywriter, joka kirjoittaa työssään ja vapaa-ajalla hakukoneoptimoituja verkkosivutekstejä.